Minister van Toerisme Ben Weyts liet het potentieel voor congrestoerisme in en naar Vlaanderen in kaart brengen door het internationale, gespecialiseerde bureau Gaining Edge (met hoofdzetel in Melbourne). Uit die studie blijkt dat het aantal meetings, congressen en meetcentives op termijn kan toenemen met wel 12%, tot ongeveer 84.000 per jaar. Het grootste groeipotentieel zit bij de internationale associaties die grote congressen met gasten uit de hele wereld organiseren. Die supercongressen kunnen toenemen met wel 53%, tot ongeveer 280 prestigieuze associatie-events per jaar. Alles samen heeft Vlaanderen het potentieel om de directe bestedingen zo te laten stijgen met ongeveer 484 miljoen euro. Cathy Coudyser: “Ook aan de kust schept dit groeipotentieel kansen. De aantrekkingskracht van de kust als toeristische regio in combinatie met de unieke ligging en infrastructuur maken dat we ook zakelijke toeristen kunnen aantrekken.”

Congressen– in vaktermen Meetings, Incentives, Conferences, Exhibitions (MICE) – vormen een heel aantrekkelijke groeimarkt voor de toeristische sector.  Zo geeft een congrestoerist opvallend meer geld uit dan een gewone toerist: gemiddeld 230 euro per nacht, tegenover maximaal 147 euro voor een gewone toerist. Ook voor de logiessector is het MICE-segment zeer interessant: congressen zijn vaak lang op voorhand georganiseerd, zodat de vele hotels aan de kust zich maanden vooraf verzekerd weten van gevulde kamers.

De Vlaamse overheid wil het potentieel van het congrestoerisme verzilveren met gerichte investeringen. Zo heeft de minister een impulsprogramma gelanceerd gericht op ‘special venues’: vergaderinfrastructuur op erfgoedlocaties. Met dit programma wil Weyts financiële steun geven aan de uitbouw van geschikte vergaderinfrastructuur in of aan een erfgoedlocatie.

Er wordt ook geïnvesteerd in promotie. Via interne verschuivingen binnen het personeelsbestand zal het congresbureau van Toerisme Vlaanderen versterkt worden met 4 extra krachten, die zich voltijds kunnen wijden aan het aantrekken van internationale congressen. Het promotiebudget wordt eveneens progressief verhoogd. De samenwerking met en tussen de verschillende lokale congresbureaus (bijvoorbeeld in de Kunststeden) zal worden verbeterd en versterkt, bijvoorbeeld met een centraal klantrelatiemanagementsysteem. Ook de samenwerking met andere partners wordt versterkt. De minister wil alle krachten bundelen in een ‘Team Flanders’ om Vlaanderen beter te verkopen als internationale congreslocatie.

Onderwerpen