Deze editie maakte ze nader kennis met Middlegate Europe, een logistiek en transportbedrijf in Zeebrugge, gespecialiseerd in stockage, groupage en transport naar UK.
“Voeling houden met de werkvloer is belangrijk. De keuze voor een logistiek bedrijf uit de haven van Zeebrugge lag voor mij voor de hand gezien brexit dit jaar in de Commissie Buitenlands Beleid een hot topic vormt. Als Commissievoorzitter wil ik met eigen ogen zien hoe een logistiek bedrijf zich voorbereidt en welke obstakels van overheidswege nog moeten worden weggewerkt om een vlotte overgang te kunnen verzekeren” oppert Coudyser.
Naast een bezoek aan het magazijn en een kennismaking met het leven als chauffeur in een truck werden een aantal topics verder besproken.
Middlegate bereidt zich samen met het havenbestuur en met de West-Vlaamse bedrijven al enige tijd grondig voor op een Brexit. Nu er meer en meer rekening moet worden gehouden met een no-deal scenario en de datum van 1 januari 2021 echt dichtbij is, resten nog een aantal praktische zaken die moeten worden verholpen.
Files aan de douane zijn onvermijdelijk en vragen om bepaalde infrastructurele ingrepen zoals voldoende sanitair op de wachtposten. Een fastline voor vrachten waarvan de douanepapieren in orde zijn, is daarnaast essentieel.
“De onzekerheid maakt het niet makkelijk voor ons om de benodigde personeelsinzet correct in te schatten” aldus Annelies Geldhof, sitemanager van Middelgate Europe.
Brexit en de corona-crisis zorgen ook voor een momentum om versneld slim te digitaliseren. IT-bedrijven, klanten en de logistieke sector zijn er klaar voor en hebben oplossingen. Middlegate werkte voor de digitalisering van zijn documentenflow nauw samen met het Brugse IT-bedrijf Pionira NV. “Het is wachten op de (federale) overheid om een wettelijk kader te creëren voor de elektronische vrachtbrief (e-CMR). Ook hier zien we vaak dat de versnipperde bevoegdheden in ons land voor stilstand zorgen.” zucht Coudyser.
Daarnaast kaartte de bedrijfsleiding van Middlegate ook nog de zware economische kost aan die het bedrijf betaalt voor schade aangebracht door transmigranten die in vrachtwagens klimmen. “N-VA diende onlangs in de Kamer een wetsvoorstel in dat aan politie en parket de nodige instrumenten aanreikt om inklimming in vrachtwagens buiten havengebied strafrechtelijk te vervolgen. Afwachten of andere partijen dit zullen stemmen.” besluit Coudyser na deze boeiende dag.