Toerisme Vlaanderen zette in 2020 een studie op om de eigenschappen en impact van alle meerdaagse, internationale zee- en riviercruises die tussen 2005 en 2020 aanmeren in de Vlaamse en Brusselse havens in detail te bestuderen en informatie te verzamelen over de toeristen die Vlaanderen bezoeken. Toerisme Vlaanderen voert dit onderzoek uit in samenwerking met de steden en havenautoriteiten van Antwerpen, Brugge/Zeebrugge, Brussel, Gent en Oostende. Een tussentijds rapport werd onlangs opgeleverd waarin de beschrijvende kenmerken van schepen, rederijen, passagiers en havens in beeld zijn gebracht.
Haven van Zeebrugge
In 2019 meerden in Zeebrugge in totaal 149 cruiseschepen aan. Toch is het aandeel van cruiseschepen op het totaal aantal schepen in de haven zeer beperkt. Zo vertegenwoordigen cruiseschepen slechts 2% van het totaal aantal schepen dat in Zeebrugge aanmeerde in 2019.
24 rederijen kozen in 2019 Zeebrugge als bestemming binnen één van hun cruiseprogramma’s. De meeste aanlopen werden verzorgd door rederijen Aida Cruises, P&O Cruises (beiden onderdeel van de groep Carnival Corporation & PLC) en Norwegian Cruise Line.
Driekwart van de 149 cruiseschepen die Zeebrugge bezoeken hebben een capaciteit van meer dan 3.000 passagiers (zgn. mega vessel) of capaciteit tussen 1.750 en 2.999 passagiers (zgn. large vessel). Logischerwijze ligt de gemiddelde tonnenmaat, lengte en breedte van schepen in Zeebrugge dan ook merkelijk hoger dan in de andere havens (90.294 GT, 296 meter lang en 35 meter breed). Dat Zeebrugge als enigste haven in Vlaanderen de grootste, langste schepen kan ontvangen heeft uiteraard ook impact op de omvang van het aantal ontvangen cruisetoeristen. De 149 schepen vervoerden in totaal 357.571 cruisetoeristen waardoor Zeebrugge in 2019 64% van alle cruisetoeristen in Vlaanderen mocht verwelkomen.
“Het onderzoek heeft ook aangetoond dat van alle havens de cruiseschepen in Zeebrugge het minst lang aangemeerd blijven, namelijk gemiddeld één ligdag, waardoor het centrum van Brugge op korte tijd overspoeld wordt met een te groot aantal toeristen. Het valt dan ook niet te verwonderen dat het draagvlak bij de Brugse bevolking voor dit type van toerisme de laatste jaren sterk is afgenomen”, aldus Coudyser.
Tweede deelonderzoek start voorjaar 2022
In het voorjaar 2022 start het tweede deel van het onderzoek met een bevraging van passagiers rond hun uitgavenpatroon, tevredenheid over de Vlaamse bestemming(en) en ecologische en sociale impact van hun bezoek aan Vlaanderen. “De eindresultaten moeten Toerisme Vlaanderen in staat stellen om voorwaarden te detecteren zodat cruisetoerisme in Zeebrugge in de toekomst op een meer duurzame manier kan vorm krijgen”, besluit Coudyser.