"Cathy, Vlaams parlementslid, ontfermt zich over o.a. toerisme en cultuur, wat het bezoek aan het pretpark extra interessant maakte. Het was een afwisselende en boeiende dag waarbij informatie en bezoek elkaar opvolgden.

Na het hartelijke onthaal werd er meer uit de doeken gedaan over de verschillende pretparken en marketing aan de hand van een kort filmpje. Daarna werd er overgegaan tot een presentatie van Laure Rabaey, de management assistant van de CEO. Zij wist Cathy en haar medewerker Martijn meer bij te brengen over de 360 graden-aanpak die Plopsa hanteert. De aanpak integreert alles dat Plopsaland doet, van de films tot de muziekshows, van de boeken en series tot de themaparken. Over alles wordt nagedacht en alles sluit naadloos op elkaar aan.

Cathy en Martijn kregen o.a. ook een sneak peek van series zoals Maya De Bij en Nils Holgersson die in een nieuw, moderner jasje worden gestopt. De series behouden grotendeels dezelfde verhalen, met het verschil dat alles moderner en beweeglijker wordt aangekleed. Deze series worden niet alleen in België uitgezonden, de uitzendrechten worden aan verschillende landen verkocht.

Wat voor Cathy interessant was, als parlementslid van cultuur en toerisme, is dat Plopsaland helpt om de kust een allround bestemming te maken. Te vaak worden enkel de natuurlijke troeven van de kust uitgespeeld en wordt het enkel in de markt gezet als een zomerbestemming, terwijl de kust zo veel meer te bieden heeft het hele jaar door. Plopsaland wil het allround toerisme aan de kust meer in de goede richting duwen. Zo is Plopsaqua het hele jaar open, zelfs als Plopsaland De Panne dicht is. Daarnaast zijn ze bezig met de bouw van een hotel en een camping. Met die projecten evolueren ze niet enkel naar een allround bestemming, maar ook een multi-day bestemming, aantrekkelijk voor jong en oud. Hiermee hopen ze dat het toerisme aan de zee zich meer het hele jaar door kan promoten.

Na de uiteenzetting van Laure was er tijd voor dialoog samen met de CEO van Plopsaland, Steve Van den Kerkhof. Een dynamisch bedrijf zoals Plopsa moet snel kunnen inspelen op opportuniteiten en politiek. Tijdens de meeting werd het probleem van lange doorlooptijden van procedures en vergunningen aangekaart, de problematiek van de verschillende bestuursniveaus en het probleem van de mobiliteit van en naar het park werden besproken. Natuurlijk werd er ook gepraat over de verschillende troeven van het park, zoals de veiligheid en de familievriendelijkheid. “Met Steve konden we open praten over de wisselwerking tussen politiek, administratie en het bedrijfsleven. Het bedrijfsleven verwacht, terecht, een snelle en efficiënte overheid. Er is nog veel werk aan de winkel en ik neem dit zeker mee naar Brussel. Dankzij Voka worden politici en bedrijfsleven samen gebracht. We leren van elkaar,” besluit Cathy.

Na de presentatie en het gesprek was er tijd voor een rondleiding doorheen het park. Zo konden ze kijken achter de schermen bij de Samson en Gert Zomershow, zagen ze hoe mensen genoten van Plopsaqua met het stormbad en de verschillende glijbanen. Het hoogtepunt was een ritje op de nieuwe rollercoaster, Heidi The Ride. “Het is pure nostalgie om je opnieuw te identificeren met Maya De Bij, Nils Holgersson en de paddestoelen van Plop". Bron: Voka - link

Onderwerpen