In Knokke-Heist voelt men zich liever niet te veel Vlaming.  Nochtans telt onze gemeente een niet gering aantal CEO’s van Vlaamse topbedrijven, die de motor zijn van onze economie, tewerkstelling en welvaart.  We hebben nu en in onze geschiedenis tal van architecten, kunstenaars, wetenschappers of figuren die ver buiten de gemeentegrenzen de identiteit van Vlaanderen mee bepalen. En iedere inwoner bepaalt mee het sociaal, cultureel, sportief en vrijetijdsleven.  Dat is het DNA van Vlaanderen.  Dat is onze levensstijl, dat zijn onze wortels.

Knokke-Heist telt ongeveer 20.000 tweede verblijven, gemiddeld met drie personen. Die 60.000 mensen komen hoofdzakelijk uit de Vlaamse provincies en maken ook deel uit  van dat Vlaanderen.  Toeristen in Knokke-Heist komen vooral uit Vlaanderen, Brussel of de buurlanden.  Maar is Brussel ook geen deel van Vlaanderen ?  Bovendien zijn de Brusselaars die naar Knokke-Heist komen net die Brusselaars die helemaal passen in het DNA en de grondstroom van Vlaanderen.  Wij staan als toeristische gemeente open voor alle toeristen, in alle talen.  Toeristen zijn trouwens altijd op zoek naar authenticiteit, naar zaken die een regio of gemeente typeren.  De idyllische dorpjes, de natuur, de streekgerechten, de levensstijl van de inwoners… dat is de reden om op reis te gaan. 

Waarom mogen we anno 2017 niet fier en zelfbewust Vlaming zijn in Knokke-Heist?  Waarom tonen we in Knokke-Heist liever niet dat we deel uitmaken van dat sterk Vlaanderen ?

Ook het Vlaanderen Feest! -moment in Knokke-Heist is meer en meer een verplicht nummertje.  Het huidig 11 juli-comité wil terecht af van het oubollige format wat vroeger een 11 juli-viering was.  Het beperkte zich tot de flaminganten die samen zongen, samen luisterden naar een lezing van een fiere Vlaming om de overtuigden nog meer te overtuigen.  Een hedendaagse 11 juli-viering moet iedereen betrekken en zal bruisen van activiteiten die jong en oud, cultuurmeerwaardezoeker of sportieveling, intellectueel of doener samenbrengen om de troeven van Vlaanderen en de authenticiteit van Knokke-Heist in Vlaanderen te tonen. Onze economische sterkte, onze hedendaagse cultuur, onze way of life en ons vrijetijdsleven zijn in Knokke-Heist ook onlosmakend verbonden met ons ‘Vlaming zijn’.

Daarvoor hebben we nieuwe ambasssadeurs nodig en een vernieuwd en dynamisch 11-juli-comité. Zij netwerken en bundelen alle initiatieven die net die Vlaamse authenticiteit uitstralen : ons vakmanschap, onze tradities, onze wortels, onze sterktes, onze samenhorigheid.  Zij stimuleren verenigingen, stranduitbaters, horeca, organisatoren van evenementen, handelaars, musea,  speelpleinen en woonzorgcentra om op 11 juli te tonen wie we zijn en een extra typisch Vlaams accent te leggen. 

Bij elke goede organisatie hoort een goede marketingstrategie. ‘Vlaanderen Troef, in Knokke-Heist’ wordt het campagnebeeld met een duidelijke communicatie met stickers, flyers, vlaggen en affiches voor deelnemende organisaties, bedrijven en verenigingen.  Publiciteit en de nodige media-aandacht voor ‘Vlaanderen Troef, in Knokke-Heist’ verhoogt de herkenbaarheid.  Het spreekt vanzelf dat daarvoor de nodige middelen ter beschikking gesteld worden.

Als Vlaams volksvertegenwoordiger van N-VA en als gemeenteraadslid wens ik iedereen die op 11 juli in Knokke-Heist is een fijne Vlaamse feestdag.  Laat ons vanaf nu Knokke-Heist als zelfbewuste Vlaamse gemeente in een sterk Vlaanderen uitdragen.   

Leve Knokke-Heist !  Leve Vlaanderen !

Onderwerpen